onsdag 4 november 2015

Kattguld!

Här kommer nu en glad överraskning för er alla som läser den här bloggen - jag har börjat göra skivomslag. Jag fick ett uppdrag av en gammal vän till mina föräldrar som hade gjort en låt Kattguld, och ville då ha ett förslag till ett "skivomslag. Flera blyertsskisser som gjordes under den här tiden.







 En tidig svartvit version av det som skulle bli omslaget. Klänningen är en egenkomponerad variant av den stilen som den legendariske tecknaren Aubrey Beardsley arbetade i.
Färgversion under.

Under tiden frågade han sin samarbetspartner (som han skrev låten med) och då kändes det att de ville ha en annan sorts klänning och jag gjorde då en ny variant av den.

Den svartvita versionen av bilden där jag visade olika förslag till klänningen.

Han ville då ha en annan version av klänningen och jag gjorde en ny variant där den har blivit kortare.
Förslag till bilden.1 

Förslag till bilden.2
 Den ovanför och de tre andra bilderna visar olika förslag på hur dödskallen som syns på ryggen skulle se ut.



Första versionen av den slutgiltiga bilden.





Jag svettades och slet för att bilden skulle fungera. Men till slut så visade det sig att både Putte och hans kompis hade två helt olika visioner om hur bilden skulle se ut. Hans vision var att den skulle se ut som en tecknad illustration, medan hans kompis ville att den skulle se ut som en Photoshoppad bild. Jag var mer inne på Puttes spår och han skrev att jag skulle göra klart bilden.

Här är den slutgiltiga versionen av hur bilden blev och den som är skivomslaget till hans låt. Den finns inte för närvarande på Spotify, men kanske kommer den upp i framtiden. Då vet ni vem som har gjort denna.

1 kommentar:

  1. Ja, Anders ,som du slet.
    Du fångade det lockande ljuset ,låtens utgångspunkt, klockrent. Bra Jobbat ! Putte

    SvaraRadera